Het doel van deze handreiking is om hulp te bieden bij het opzetten en uitvoeren van onderzoek naar percepties over veiligheid- en gezondheidsrisico’s.
Het gaat dan om risicopercepties van burgers over technologieën die worden gebruikt in de energietransitie. De handreiking biedt een stap-voor-stap aanpak.
Het doel van deze handreiking is om hulp te bieden bij het opzetten en uitvoeren van onderzoek naar risicopercepties. Het gaat dan om risicopercepties van burgers over technologieën die worden gebruikt in de energietransitie. Voorbeelden hiervan zijn windmolens, geothermie en zonneparken.
De handreiking biedt een stap-voor-stap aanpak voor het zo goed als mogelijk meten van de risicoperceptie en wordt in de figuur hierna gevisualiseerd:
De vijf stappen in de figuur hiervoor helpen bij het opbouwen van inzicht in de context waarin het onderzoek moet plaatsvinden, bij het kiezen van een of meer onderzoeksmethoden die daar geschikt voor zijn (ook in een precaire context), bij het bepalen van een passende opzet binnen de onderzoeksmethoden en bij het interpreteren van de onderzoeksresultaten. Bij het doorlopen van deze handreiking wordt de lezer er bijvoorbeeld op gewezen dat de enquête zeker niet de enige (of altijd de beste) methode is die beschikbaar is om de percepties van burgers te inventariseren (ook al wordt daar vaak automatisch aan gedacht).
Het verdient aanbeveling om alle vijf de stappen te doorlopen om een zo goed mogelijk beeld te verkrijgen van de percepties over veiligheids- en of gezondheidsrisico’s. Onder zo goed mogelijk verstaan we: zo accuraat mogelijk, zo actueel mogelijk en zo representatief mogelijk.
Bij het voorgaande moeten twee kanttekeningen worden geplaatst:
De energietransitie is een innovatie-opgave waarbij gebruik kan worden gemaakt van tal van technologieën. De toepassing van deze technologieën, zoals bijvoorbeeld windmolens, geothermie en zonneparken, brengt ook een aantal onzekerheden met zich mee. Bijvoorbeeld omdat de technologieën nog relatief onbekend zijn of omdat de schaalgrootte van de toepassing nieuw is in ons land.
Om zicht te krijgen op de risico’s die burgers percipiëren, kan de overheid risicoperceptie-onderzoek (laten) uitvoeren. Verschillende situaties zijn denkbaar waarin de overheid graag zicht wil hebben op de risico’s die burgers percipiëren. Bijvoorbeeld wanneer de overheid moet bepalen welke technologieën worden ingezet om de klimaatdoelen te bereiken, wanneer de overheid zoekt naar een geschikte locatie voor de toepassing van een technologie of wanneer de overheid meer zicht wil krijgen op zorgen die leven. Hiermee kunnen deze zorgen, voor zo ver mogelijk, met maatregelen en beleidskeuzen worden verminderd.
Het doel van deze handreiking is om hulp te bieden bij het opzetten en uitvoeren van onderzoek naar risicopercepties. Het gaat dan om risicopercepties van burgers over technologieën die worden gebruikt in de energietransitie. Het onderzoek moet een zo betrouwbaar mogelijk beeld geven van de percepties over veiligheids- en of gezondheidsrisico’s.
Deze handreiking is nodig, omdat het opzetten en uitvoeren van een onderzoek naar percepties over veiligheid- en gezondheidsrisico’s complex is. Er zijn tal van factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Ook zijn er veel verschillende wijzen denkbaar waarop dergelijk onderzoek kan worden vormgegeven. Deze handreiking geeft daarom aan:
De doelgroepen van deze handreiking zijn zowel de opdrachtgevers als de uitvoerders van risicoperceptie- onderzoek.
De handreiking helpt opdrachtgevers van risicoperceptie-onderzoek om te bepalen welk type onderzoek gegeven de context nodig of denkbaar is. Dat helpt om een goede aanbesteding te organiseren, een goede offerteaanvraag te maken of om zelf goed een risicoperceptie-onderzoek uit te voeren. De handreiking helpt uitvoerders van onderzoek om keuzen te maken in de onderzoeksmethoden die kunnen worden ingezet en geeft praktische tips bij de uitvoering.
Daarnaast kunnen andere belanghebbenden de handreiking gebruiken. Denk aan (risico)communicatieprofessionals van de directie communicatie bij het ministerie van EZK en/of andere ministeries en overheden. Of aan beleidsmedewerkers die onderzoek naar risicoperceptie willen (laten) uitvoeren.
Deze handreiking is gemaakt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De handreiking is geschreven door Bill van Mil en Frederique Uyterlinde van KWINK groep en Hans de Bruijn van de Technische Universiteit Delft, in samenwerking met Frenk van Harreveld (Universiteit van Amsterdam) en Menno van Duin (Instituut Fysieke Veiligheid). Bij de totstandkoming van deze handreiking is gebruik gemaakt van verschillende informatiebronnen en van de inbreng van diverse personen, waaronder betrokkenen, experts en (potentiële) gebruikers van de handleiding:
In deze handreiking wordt regelmatig gesproken over risicoperceptie en de aanvaarding van risico’s. Deze termen refereren aan het volgende:
Deze handreiking is opgebouwd aan de hand van vijf stappen. Deze stappen geven toelichting en ondersteuning bij de verschillende fasen van het opzetten en uitvoeren van onderzoek naar risicopercepties. Het figuur hierna bevat een samenvattend overzicht.